Fejezetek
Hogyan kell zongorázni? Ez itt a kérdés. Különböző szempontból is megközelíthetjük. Ahhoz, hogy jól zongorázzunk, ismernünk kell a megfelelő testhelyzetet, lassan kell játszanunk, és nem szabad megpróbálnunk gyorsabban haladni, mint a zene. Az is kérdés, hogy lehet-e kis kézzel zongorázni.
Kezdjük a helyes testtartással
Amikor zongorázol, az egész tested részt vesz benne. Fontos, hogy a zongoraleckék megkezdése előtt felvegyük a helyes testtartást, és memorizáljuk azt, hogy szokássá váljon. Először is helyezkedj el a zongora közepén, kényelmesen ülve a zsámolyon, széken vagy padon.
A billentyűzet közepén lévő C hangot használd referenciapontként. Ez a szabály a játszott daraboktól függően némileg módosítható. A sok magas hangot tartalmazó daraboknál helyezkedj kissé a billentyűzet jobb oldala felé, a sok mély hangot tartalmazó daraboknál pedig a bal oldal felé.
Ezután az ülés magasságának beállításával bizonyosodj meg arról, hogy az alkarod a megfelelő pozícióban van. Ahhoz, hogy az alkarod megfelelő helyzetben legyen, a könyöknek a billentyűzet magasságában kell lennie. Vagy egy kicsit a billentyűzet alatt, ha rövid a karod. Az alkarodnak nem szabad tökéletesen merőlegesnek lenniük a billentyűzetre. Ez a pozíció lehetővé teszi, hogy az ujjaidat gyorsabban és könnyebben mozgasd a billentyűzeten. Rugalmasabbá válsz.
Általánosságban elmondható, hogy a jó testhelyzet elengedhetetlen a gördülékenyebb zongorajátékhoz.
Milyen ülést válasszak a zongorázáshoz? Zsámoly, pad, vagy szék?
Ez személyes ízléstől függ. A zongorista Gleen Gould széken ült, és nagyon jól játszott rajta. A szék hátránya, hogy nem állítható a magassága. Ha úgy döntesz, hogy székre ülve játszol, akkor olyan széket vegyél, ami megfelel a testalkatodnak és a billentyűzet magasságának.
A pad előnye, hogy amellett, hogy állítható magasságú, elég széles ahhoz, hogy megkönnyítse a test oldalirányú mozgását. Éppen ezért általában a padszerű ülés a legajánlottabb széktípus.
Az alkarok után a hát pozíciója a legfontosabb. A hátnak a lehető legjobb pozícióban kell lennie, különben gyorsan hátfájást kapsz. A zongorázásnak mindig élvezetesnek kell lennie. Ha a zongora hátfájást okoz, a célt nem értük el. Zongorázás közben a hátnak egyenesnek, de nem túl merevnek kell lennie. Ez a tanács nem csak a zongorázásra vonatkozik. Ülés közben a hátnak mindig egyenesnek kell lennie. Mindenesetre kerüld a billentyűzetnél való görnyedést: ez a legrosszabb pozíció a zongorázás szempontjából. Az alkarok és a hát után természetesen a kéztartásról is beszélnünk kell. Bár a zongorázásban az egész test részt vesz, a kézé a legfontosabb szerep.
Az ujjaknak, hogy jól „megragadják” a hangokat, ív alakban kell görbülniük. A tenyérnek meg kell emelkednie az ujjakhoz képest, hogy az ujjak „belemerüljenek” a hangjegyekbe (kivéve a hüvelykujjat, ami szinte lapos). Ez a pozíció elkerüli a feszültséget és növeli a sebességet. A billentyűk leütéséhez szükséges erőnek az ujjakból kell származnia, nem pedig a csuklóból vagy a karból.
Ezt teszi lehetővé a lekerekített kéztartás. Ne feledd azt sem, hogy a lábad laposan tartsd a padlón, hogy stabilitást szerezz. A lábujjhegyen való játék nem ajánlott, legalábbis a tanulási fázisban nem.
Bár ezeket a tippeket adtuk, fontos hangsúlyozni, hogy mindenkinek más a testalkata. Idővel az általános ajánlásoktól eltérő, a saját játékstílusodnak és életmódodnak jobban megfelelő pozíciókat vehetsz fel. De mielőtt eredeti lehetnél, klasszikusnak kell lenned.
Fedezze fel, hogyan gyakorold a zongora skálákat...

Kezdd lassú játékkal
A zongorázás során fontos, hogy mindig lassan kezdjünk. Ezzel bemelegítjük az ujjainkat (zongoralecke előtt). De ez akkor is érvényes, amikor egy zongoradarabot tanulsz játszani.
Van egy mondás, ami így szól: lassan járj, tovább érsz. Úgy is mondhatnánk, hogy ahhoz, hogy gyorsan tudj játszani, először lassan kell játszanod. Egyes zongoristák rohanni akarnak, és a darabot normál tempóban, várakozás nélkül eljátszani. Ez nem a helyes út.
Fokozatosan kell növelni a sebességet, és lassú játékkal kell kezdeni. Tökéletesen el kell tudni játszani a darabot először fél sebességgel, mielőtt teljes gőzre kapcsolva tudnál játszani.
Ha lassan zongorázol, az lehetővé teszi, hogy:
- Jobban megjegyezd, amit játszol. Az agyadnak képesnek kell lennie arra, hogy a kotta minden egyes elemére, a részletekre koncentráljon, hogy elsajátítsa azokat.
- Gyorsabb technikai fejlődést érhetsz el, mivel a lassú játék során nem csak a darabot jegyzed meg jobban, hanem az ujjmozdulatokat is, amelyekkel más művekben is találkozol majd.
- Nagyon figyelj arra, amit játszol, a zongora akkordokra, az ütemekre, a ritmusra stb. Ez lehetővé teszi, hogy megbizonyosodj arról, hogy helyesen játszol-e, és hogy nem követsz el hibákat az olvasásban vagy a ritmusban.
- Jobban megértsd a darab belső szerkezetét, és hogy elsajátítsd azt.
- Hogy előre érezd az utána következő ütemeket, ahelyett, hogy a játszott zenét kergetnéd. A lassú játéknak számos előnye van: az agyad gyorsabb, mint az ujjaid.

Fokozatosan javítsd a zongoratechnikádat
Ha zongorázol, valószínűleg fejlődni szeretnél. Ez a legtöbb zongorista célja, akár kezdő, akár már tapasztalt zenész. A fejlődés először is azt jelenti, hogy könnyebben meg tudod fejteni a kottákat. A megfejtés révén az ember egyre fejlettebb szolfézstudásra és kottaolvasásra tesz szert. Meglátod, hogy idővel egyre gyorsabban és egyre bonyolultabb kottákat leszel képes elolvasni.
A jobb zongoratudás egyben a rugalmasság és a sebesség növekedését is jelenti. A kezed egyre rugalmasabbá válik. Az akkordok (bal kéz) és a hangjegyek (jobb kéz) előrehaladása egyre gyorsabb lesz, feszültség és hibák nélkül. Játékod artikuláltabbá és fokozatosan kifejezőbbé válik. A zongorán a jó technikai szint elengedhetetlen ahhoz, hogy sikerüljön felszabadítani művészi potenciálodat. A technika a művészet szolgálatában áll, de időben megelőzi azt.
A zongoratanárod segítségedre lesz a gyorsabb fejlődésedben. A zongoraleckék nélkülözhetetlenek lehetnek, ha elakadsz a zongoratanulásban.
A fejlődés akkor érhető el, ha rendszeresen és szigorúan gyakorolsz. Nincs értelme erőltetni a haladást, mert akkor fennáll a veszélye, hogy kihagysz szakaszokat, vagy hogy bizonyos elemeket nem megfelelően sajátítasz el. A tanulásnak, és különösen a zongoratanulásnak mindig van egy időkorlátja.

Hogyan zongorázzunk kis kezekkel?
Vannak, akik úgy érzik, hogy a zongora nem nekik való, mert túl kicsi a kezük. Lehetséges zongorázni kis kezekkel és rövid ujjakkal? Pontosabban: jól zongorázni ilyen körülmények között. A válasz egyértelműen igen. Valójában sok olyan zongorista van, akinek nagyon nagy keze van - zongorista kezek, ahogy mondani szokták -, akik kevésbé folyékonyan és könnyedén játszanak, mint a kis kezű emberek. A kezek nagysága semmiképpen sem befolyásolja a játék minőségét és a zongoratechnikát.
Ez a helyzet például Liszt esetében, aki egy kézzel is képes volt egy tizenegyedik intervallumot (C - F a felső oktávban!) játszani. Liszt néhány darabja azért játszható nehezen kis kézzel, mert Liszt keze által és Liszt kezére készültek.
Általában a romantikus (19. századi) klasszikus zenében megnövekedett a nagy hézagok és a szeptimekkel és kilencedekkel ellátott akkordok száma. A „romantikus” repertoár egy része nagy kezeket igényel. Ez tagadhatatlan. De nem szabad elfelejtenünk, hogy a zongoradarabok 95%-a kisebb vagy akár átlag alatti kezekkel is játszható. Sőt, a kromatikus skálát használó darabok esetében a kis kezek előnyösebbek.
Minden kézméretnek megvannak az előnyei és hátrányai, és végső soron a kézméretnek nagyon kevés hatása van a zongoratanulásra. Ha kicsi kezed van, és szeretnél megtanulni zongorázni, ne habozz!
A platform , amely összeköti a magántanárokat és a tanulni vágyókat