A zeneelmélet régóta kíséri a hangszeres órákat. A szolfézs elsajátítása amellett, hogy megtanulsz gitározni vagy zongorázni, hozzájárul a jobb agyi kapacitások fejlesztéséhez is.

Tanulmányok kimutatták, hogy a zongoristaként képzett gyerekek könnyebben végeznek arányos érvelési gyakorlatokat. A zeneelméletet azonban régóta elengedhetetlennek tartották a zenetanuláshoz, ez viszont egyre inkább vitatott. De mi a története? Valóban elengedhetetlen?

A legjobb Szolfézs tanárok elérhetőek
Viktor
5
5 (21 vélemény)
Viktor
5000Ft
/óra
Gift icon
1. óra ingyenes!
Sára
5
5 (6 vélemény)
Sára
3000Ft
/óra
Gift icon
1. óra ingyenes!
Olivér
5
5 (5 vélemény)
Olivér
3500Ft
/óra
Gift icon
1. óra ingyenes!
Borisz
5
5 (4 vélemény)
Borisz
4500Ft
/óra
Gift icon
1. óra ingyenes!
Júlia
5
5 (3 vélemény)
Júlia
2500Ft
/óra
Gift icon
1. óra ingyenes!
Alexandra
5
5 (1 vélemény)
Alexandra
3500Ft
/óra
Gift icon
1. óra ingyenes!
Adél
Adél
4000Ft
/óra
Gift icon
1. óra ingyenes!
Márta
Márta
4000Ft
/óra
Gift icon
1. óra ingyenes!
Viktor
5
5 (21 vélemény)
Viktor
5000Ft
/óra
Gift icon
1. óra ingyenes!
Sára
5
5 (6 vélemény)
Sára
3000Ft
/óra
Gift icon
1. óra ingyenes!
Olivér
5
5 (5 vélemény)
Olivér
3500Ft
/óra
Gift icon
1. óra ingyenes!
Borisz
5
5 (4 vélemény)
Borisz
4500Ft
/óra
Gift icon
1. óra ingyenes!
Júlia
5
5 (3 vélemény)
Júlia
2500Ft
/óra
Gift icon
1. óra ingyenes!
Alexandra
5
5 (1 vélemény)
Alexandra
3500Ft
/óra
Gift icon
1. óra ingyenes!
Adél
Adél
4000Ft
/óra
Gift icon
1. óra ingyenes!
Márta
Márta
4000Ft
/óra
Gift icon
1. óra ingyenes!
Gyerünk!

Mi egyáltalán a szolfézs?

A zeneelméletet, vagyis szolfézs gyakran a hangszertanulás elengedhetetlen lépésének tekintik. Mint egy önálló nyelvnek, meg kell tanulni a szabályait és kódjait, hogy olvasni, írni tudjunk, na meg persze megérteni.

A szolfézs egy olyan kód, amelyet főleg a nyugati világban használnak, de nem ez az egyetlen módja a zeneírásnak. Azt teszi igazából lehetővé, hogy a zenét ugyanúgy megértsd egyik országról a másikra, attól a pillanattól kezdve, hogy megtanulod, hogyan is működik a rendszer.

zongorakotta
Bár lehet zongorázni zeneolvasás nélkül is, ez nem a legjobb módja annak, hogy jártassá váljon.

A zeneelmélet elsajátítása és ismerete lehetővé teszi az éneklést, vagy egy olyan hangszeren való játék megtanulását, mint a gitár, zongora, szaxofon, harmonika, hegedű, basszusgitár és még sok másik. Kottarendszere lehetővé teszi, hogy megértsük, melyik hangot kell játszani, milyen ritmussal, milyen árnyalattal stb. Így minden zenész követheti a kottát, és tévedés nélkül tudja, mit kell játszania. Különösen a zeneelmélet az, amely minden zenész számára lehetővé teszi azt, hogy együtt játsszanak.

Ennek a lejegyzésnek köszönhetően meg lehet tanulni egy darabot anélkül is játszani, hogy meghallgattad volna. Elég praktikus, nem?

Zeneelmélet előtt: az első zenei írások

Míg a szolfézs valóban a középkorban fejlődött ki, a zenei írásnak vannak nyomai e történelmi időszak előttről is. Szíriában találtak írásrendszereket, amelyek az időszámításunk előtti 14. századig nyúlnak vissza. Ezek a rendszerek különösen a párizsi Louvre Múzeumban kiállított táblákon figyelhetők meg.

De annak a zeneelméletnek az alapjai, amit ma is ismerünk, valójában a Krisztus előtti 3. században jelent meg. Az ókori Görögországban figyelték meg a zenei írás első nyomait, nevezetesen a korabeli különböző dalok hangjai fölé írt betűket. Ezek a betűk lehetővé tették az énekesek számára, hogy kövessék a hangok magasságát, és megértsék, hogyan kell énekelni. Ez az angolszász jelölés őse, amely az ábécé betűit használja az egyes hangjegyek átírására.

Az ókori Görögországból származó felfedezések révén a régészek és történészek olyan írásrendszereket is felfedezhettek, amelyek ritmusokat és skálákat írnak le. A pontozási rendszer ezek szerint már akkor is meglehetősen kifinomult és kidolgozott volt!

A zeneelmélet fejlődése a középkorban

Igazán csak a középkorban alakult ki a mai nyugaton ismert zeneelméleti rendszer. Abban az időben egy 11. századi olasz bencés szerzetes, Guido d'Arrezo (992-1050) érdekes tippet adott tanítványainak, hogy emlékezzenek a „Keresztelő Szent János himnusza” című gregorián ének hangjaira. A bencés szerzetes, hogy segítse tanítványait, minden hangot a vers egyes sorainak első szótagjához társított:

Utqueant laxis

Resonoare fibri

Mira gestorum

Famuli tuorum

Solve polluti

Labii reatum

Sancte Joannes

Ennél az eredeti versnél azonban nem találjuk a Dót vagy a Tit. A dó mégis jelen van a jelölésrendszerben több évszázaddal később, a reneszánsz korában. Egyes források azt állítják, hogy a dót a Dominus szón keresztül adták hozzá, aminek jelentése „Az Úr”.

kottaírás
A kotta biztosítja a zenészek számára a zenemű lejátszásához szükséges kottaírást. Kotta nélkül nagyon nehéz lenne a zenészeknek olyan dalokat játszani, amelyeket nem saját maguk írtak vagy nem tanultak meg.

A ti-t nagyjából a dóval egy időben “találhatták ki”, a 16. században. Elsősorban Anselme de Flandres zeneszerző bizonyítja a létezését. Az utolsó sor, amely eredetileg „Sancte Joannés” volt, majd „Sancte Iohannes” lesz, vagyis si, ami több nyelven is a ti szolmizáciiós hangot jelöli.

Guido d'Arrezo bencés szerzetes azonban nemcsak a hangjegyeknek adott nevet. Bevezette a négy soron alapuló jelölési rendszert is. A hangjegyeket ezután hangmagasságuk szerint helyezték el a különböző vonalakon.

Mindez a Guido d'Arrezo által elképzelt rendszer ma a zeneelmélet felépítésének alapja. A vonalak száma jelenleg öt, de az alapművelet változatlan marad. Ezt a jelölési rendszert széles körben használták a középkorban egészen korunkig. Ma sok nyugati ország továbbra is ezt a rendszert használja, köztük mi is.

A szolfézs kifejezést a hasonló olasz szóból alkották meg, amelyet a szó és a fá hangok ihlettek.

A legjobb Szolfézs tanárok elérhetőek
Viktor
5
5 (21 vélemény)
Viktor
5000Ft
/óra
Gift icon
1. óra ingyenes!
Sára
5
5 (6 vélemény)
Sára
3000Ft
/óra
Gift icon
1. óra ingyenes!
Olivér
5
5 (5 vélemény)
Olivér
3500Ft
/óra
Gift icon
1. óra ingyenes!
Borisz
5
5 (4 vélemény)
Borisz
4500Ft
/óra
Gift icon
1. óra ingyenes!
Júlia
5
5 (3 vélemény)
Júlia
2500Ft
/óra
Gift icon
1. óra ingyenes!
Alexandra
5
5 (1 vélemény)
Alexandra
3500Ft
/óra
Gift icon
1. óra ingyenes!
Adél
Adél
4000Ft
/óra
Gift icon
1. óra ingyenes!
Márta
Márta
4000Ft
/óra
Gift icon
1. óra ingyenes!
Viktor
5
5 (21 vélemény)
Viktor
5000Ft
/óra
Gift icon
1. óra ingyenes!
Sára
5
5 (6 vélemény)
Sára
3000Ft
/óra
Gift icon
1. óra ingyenes!
Olivér
5
5 (5 vélemény)
Olivér
3500Ft
/óra
Gift icon
1. óra ingyenes!
Borisz
5
5 (4 vélemény)
Borisz
4500Ft
/óra
Gift icon
1. óra ingyenes!
Júlia
5
5 (3 vélemény)
Júlia
2500Ft
/óra
Gift icon
1. óra ingyenes!
Alexandra
5
5 (1 vélemény)
Alexandra
3500Ft
/óra
Gift icon
1. óra ingyenes!
Adél
Adél
4000Ft
/óra
Gift icon
1. óra ingyenes!
Márta
Márta
4000Ft
/óra
Gift icon
1. óra ingyenes!
Gyerünk!

Szolfézs vagy zenei képzés: a szolfézs jövője

Miután a bencés szerzetes feltalálta a zeneelméletet, elterjedt egész Európában:ez lett az új követendő zenei szabály a nyugati világban, Franciaországban, Olaszországban vagy Portugáliában.

A nálunk használatos Kodály-módszer is ezt a technikát követi, de elsősorban a relatív szolmizáció a lényege: a hangok egymástól való távolságát a szolmizáciiós hangokkal tudjuk bemutatni anélkül, hogy pontosítanánk az elhelyezkedését az ötvonalas rendszerben.

Például, ha a süss fel napot szeretnéd szolmizálni, ami nem egy bonyolult dallam, a következőképpen teheted meg (figyelj oda a ritmusra is!): szó-lá-szó (szünet), szó-lá-szó (szünet), szó-lá-szó-fá-mi-ré-mi-fá mi-ré-dó (szünet).

Sokkal praktikusabb, mint egy hangvilla segítségével megtalálni az Á hangot, majd lejjebb lépni egyet és onnan énekelni, hogy Gé-Á-Gé, és így tovább.

Ha szeretnéd felfrissíteni a tudásodat ebben a témában, olvasgass kicsit utána a zenei enciklopédiában!

Ez azonban közel sem jelenti azt, hogy mindenki érti és egyet is ért a szolfézzsel, illetve inkább a hasznosságával. Mivel egyre többen férnek hozzá a különböző alternatív megoldásokhoz (ilyenek például a tabok), bizony egyre többen vannak, akiknek egyáltalán nem fűlik a foga az egész ötvonalas rendszerhez és szolmizációhoz, úgy ahogy van.

kottaállvány fényben
A kotta olvasása balról jobbra történik, így az egymás fölött elhelyezkedő hangok egyidejűleg szólalnak meg.

Én zenészként azért úgy gondolom, hogy nekem sokat segített a szolfézs, de persze ha valaki nem szeretne komponálni és leírni a fejében kavargó dallamokat, talán valóban kevés haszna van.

Mi az a zeneelmélet-oktatás?

A szolfézs egy olyan tudományág elnevezése, amelynek a zene része. Ez a több tudományágból álló csoportosítás lehetővé teszi a zeneelmélet tanulásának szélesítését, plusz konkrétabbá és emészthetőbbé is a zenészhallgatók számára.

A zene különböző tudományágakat foglal magában:

— Zeneelmélet,

— Éneklés,

— Ritmusgyakorlat,

— Zenei diktátumok,

— Elemzés,

— A harmónia alapjai,

— Zenei kultúra és zenetörténet,

— Hallgatás és építő kritika,

— Na meg persze a különböző hangszerek!

A zenei képzés során a hallgatók a pusztán elméleti zeneelméleti ismeretek mellett kulturális ismereteiket is bővíthetik. A hallgatók műveket tanulmányoznak, igyekeznek elemezni, megérteni, mind zeneelméleti szempontból, mind történelmi és kulturális kontextusban. Felfedezik a zeneszerzés különböző áramlatait és a zenetörténeti evolúciókat.

Egyéb zenei feljegyzések

A zeneelmélet, amit mi itt Európában tanulunk, sajnos nem alkalmas minden zenei stílushoz a világon mindenhol. Gondolj csak a perzsa, arab vagy indiai zenére, mennyivel másabb hangzású és mennyi olyan hangszert használnak, amiiről mi még csak nem is hallottunk soha.

Sok ország és sok kultúra kialakította a saját kottarendszerét. Mi itt Európában az angolszász jelzéseket használjuk, vagyis az ábécé betűivel jelöljük a hangokat, ami szerint az egyvonalas A hang 440hz. Ezt követi nálunk a H (mert a Bé a leszállított H), majd C, D, E, F, G, és visszaértünk az A-hoz, de most már egy oktávval magasabban.

Egy másik, egyszerűbb rendszer nagyon népszerű Kínában, valamint Indonéziában. Ez a Jianpu-nak (vagy "egyszerűsített jelölésnek") nevezett rendszer a 20. század elején terjedt el, és 1-től 7-ig tartó számokon alapul, amelyek a dótól tiig terjedő hangjegyeket jelölik.

A zeneelmélet eltűnésre van ítélve?

Bár a zeneelméletet még mindig széles körben használják és tanítják a zeneórákon, ezt a bonyolult és (valljuk be) kissé unalmas lejegyzési rendszert a zenészek egyre inkább figyelmen kívül hagyják.

Sokan, és az autodidakták különösen, jobban szeretik a gitár, basszusgitár, furulya stb. tabokat. A füled lehetővé teszi, hogy az írott verzió nélkül megértsd, hova helyezd ujjaid, illetve a karakterek is segítségedre lehetnek. Ez a rendszer tehát nagyon hozzáférhető a kezdő zenészek számára, és elkerüli a zeneelmélet fáradságos tanulását.

Egyre több zenész keres alternatív módszereket a gyorsabb zenetanuláshoz. A zenetanárok új módszereket is kitalálnak, egynéhány ugyan vitatott, de a jobb módszerekkel értékes időt takarítanak meg.

A zeneelmélet azonban továbbra is a norma a professzionális zenei világban, és még mindig széles körben tanítják a zeneórákon. A szolfézs tehát egyesek örömére, mások nagy bánatára bizony fényes jövő előtt áll!

>

A platform , amely összeköti a magántanárokat és a tanulni vágyókat

Első óra ingyenes

Tetszett ez a cikk? Értékeld!

5,00 (1 rating(s))
Loading...

Nati

Rajongó típusú párizsi egyetemista vagyok, leendő csokiboltos, nyelvész, műfordító, zeneszerző, meg persze szépségkirálynő, hogy én is kívánhassak világbékét.