A - valószínűleg – Indiából származó sakkjáték később a Nyugaton is népszerűvé vált, és több mint egy évezrede jelen van a kultúránkban. Meg kell jegyeznünk, hogy a sakk egy olyan tevékenység, ami fejleszti a stratégiát, a taktikai gondolkodást, az analitikus képességet és a memorizálást.

A sakkban többféle figura létezik. A játékszabály szerint minden bábunak megvan a saját mozgása, és így megvan a maguk módja az ellenfél figuráinak leütésére, vagy akár a király sakk pozícióba szorítására és ezzel a játék megnyerésére. Az egyes figurákban rejlő lehetőségek teljes ismeretében a játékosnak képesnek kell lennie legyőznie az ellenfelét.

A Superprof segítségével a sakkot tanulni vágyó kezdők most áttekinthetik az alapokat azáltal, hogy elmerülnek a sakkfigurák mozgásának szabályaiban, a legegyszerűbbtől a legbonyolultabbig. Ha tudod, hogyan lépj a figuráiddal, könnyen összemérheted az erőd egy jó játékossal, és legyőzheted őt sakkban!

A legjobb Sakk tanárok elérhetőek
Márta
Márta
3000Ft
/óra
Gift icon
1. óra ingyenes!
Gabor
Gabor
3500Ft
/óra
Gift icon
1. óra ingyenes!
László
László
2000Ft
/óra
Gift icon
1. óra ingyenes!
Zoltán béla
Zoltán béla
4000Ft
/óra
Gift icon
1. óra ingyenes!
Erzsébet
Erzsébet
2500Ft
/óra
Gift icon
1. óra ingyenes!
Márta
Márta
3000Ft
/óra
Gift icon
1. óra ingyenes!
Gabor
Gabor
3500Ft
/óra
Gift icon
1. óra ingyenes!
László
László
2000Ft
/óra
Gift icon
1. óra ingyenes!
Zoltán béla
Zoltán béla
4000Ft
/óra
Gift icon
1. óra ingyenes!
Erzsébet
Erzsébet
2500Ft
/óra
Gift icon
1. óra ingyenes!
Gyerünk!

A különböző sakkfigurák egyformán hasznosak?

A sakk játékszabályai szerint a figurák mozgási lehetőségei nem azonosak, ami azt jelenti, hogy egyes sakkfigurák értékesebbnek tűnhetnek, mint mások. Ez igaz is, meg nem is! Az ellenfél gyalogja éppúgy szorult helyzetbe hozhat, mint egy futó.Könnyen azt gondolhatjuk, hogy a gyalogok csak ágyútöltelékek, és ezért sokkal kevésbé hasznosnak, mint a többi figura.Az igazság azonban az, hogy a gyalogban két okból is kivételes lehetőség rejlik: egy részt, mert többen vannak, mint a többi figura, illetve az átlós leütés miatt. Nem is beszélve az en passant leütésről. A gyalog segítségével teljesen blokkolhatod az ellenfeled bábuinak mozgását. Vagy pedig csaliként is szolgálhatnak egy olyan stratégia (csapda) felállításához, amelyben egy másik figura a gyalogért cserébe egy erősebb ellenfelet üthet le.
Hasonlóképpen, a király is hasznosnak bizonyulhat, különösen azért, mert képes mindent leüthet maga körül. A sáncolással könnyen megvédheted, ez a királyt a gyalogsor mögé helyezi, így nem tudja sakkhelyzetbe szorítani egyetlen figura sem anélkül, hogy ne kockáztatná, hogy a következő lépésben leütik. Azonban be kell látnunk, hogy a sakktáblán nem minden figura azonos értékű: relatív támadóértékről beszélünk. Ez a pontozási rendszer lehetővé teszi minden játékos számára, hogy felbecsülje egy bábu elvesztésének, vagy éppen ellenkezőleg, az ellenfél bábujának leütésének költségeit.

Íme a figurák relatív értéke:

• Gyalog: 1,

• Huszár: 3,

• Futó: 3,5,

• Bástya: 5,

• Királynő: 9,

• Király: 0.

Nyilvánvaló, hogy a királynő vagy a vezér a legfontosabb darab a hadseregedben. A királynő megkönnyíti az ellenfél királyának legyőzését, hasznossága miatt azonban nagyon oda kell figyelned, hogy megvédd, különösen azért, mert mindkét oldalon csak egy van belőle.Persze nem szabad azt gondolnod, hogy egy gyalog olyan erős, mint a királynő, de minden bábuval számolnod kell a játék megnyeréséhez. Ha sakkozni akarsz tanulni, mérlegelned kell a figurákban, különösen a legfontosabbakban, rejlő teljes potenciált!

 A gyalogok és a király mozgása

„A merész ötletek olyanok, mint a gyalogok előremenetelése a sakkban; lehet, elveszted őket, de az is lehet, hogy nyerő játszmát indíthatnak.” Johann Wolfgang von Goethe

A gyalogok és a király nem mehetnek túl messzire, de ugyanúgy fenyegetést jelentenek, mint egy huszár vagy egy királynő! Ezt biztosan tudod, ha láttál már online sakkjátszmát: a bábud leütheti az ellenfél figuráját, ha az utóbbi által elfoglalt mezőre lép. Legyen szó a világos királyról, a sötét királynőről vagy a huszárokról, mozogniuk kell, hogy leüssenek egy másik bábut.Ebben az értelemben a gyalogok, amelyekből minden játékosnak nyolc van, a leggyengébbek: körönként csak egy mezőt tudnak előrelépni a sorukban. Ezért nincs túl sok lehetőségük távoli darabok leütésére, vagy az ellenfél királyának sakkot adni.Ne felejtsd el, hogy a gyalog átlósan - és csak is átlósan - képes leütni a figurákat, miközben egy mezőt előrelép, mindig ugyanabban az irányban. Ha a gyalogod nem tud továbblépni, mert az ellenfél bábuja elállja az útját közvetlenül előtte, azonban megkerülheti ezt az akadályt, ha az ellenfél egyik bábuja a bal vagy jobb szögbe merészkedik. A nyitólépésnél a gyalognak lehetősége van két mezőt is előrelépni, de csak ebben az egy esetben, és ekkor sem kötelező. Csak egy lehetőség.

gyalogos szerepe a sakkban

Itt van minden, amit a gyalogról tudnod kell:

• A gyalog csak egy mezőt léphet előre körönként, és nem mehet visszafelé,

• Lehetősége van 2 mezőt mozogni, ha még mindig a kezdő mezőn van,

• A gyalogot átlósan, elölről, balról vagy jobbról lehet leütni,

• A sáncoláshoz a király és a bástya mellett 3 gyalog is kell,

• A sakktábla másik végére (tehát az ellentáborba) érkező gyalogot bármilyen tetszőleges figurává átváltoztathatod (akkor is, ha kettős királynőről van szó),

• Egy gyalog leüthet „en passant” abban az esetben, ha az ellenfél gyalogja 2 mezőt lépett előre, és a te gyalogod leüthette volna, ha csak 1 mezőt mozgott volna. A király szintén csak egy mezőt léphet előre körönként. Azonban képes minden irányba, sőt átlósan is mozogni. Ez nagyon hasznos, ha megpróbálod elkerülni, hogy az ellenfeled sakkot adjon neked, mert mint tudod, a királyon múlik a győzelem vagy a vereség. Továbbá a király nem léphet olyan mezőre, ahol a leütés veszélye fenyegeti. Ezért van az, hogy a két király nem lehet két szomszédos mezőn: leüthetnék egymást, de kölcsönösen sakkban vannak...

A király egyben a nagy sánc fő szereplője is (amely az ő megvédéséről szól), és még megmozdítanod sem kell: csak használj egy másik darabot a helyzet feloldására vagy a veszély elhárítására. Végül, ha egy király már nem tud elmozdulni, mert az összes mezőn sakkban lenne, de még nincs sakkban, a meccs döntetlen.

A bástya, a huszár és a futó mozdulatai

„Ne azt mondd, hogy „futóbolond módjára játszottam”, hanem azt hogy, „Nem éppen huszárvágással oldottam meg a dolgot.” - William Thomas

huszár
A huszár az egyetlen figura, ami át tud ugrani a többin.

Most beszéljünk a bástyáról, a huszárról és a futóról, amikből mindkét táborban kettő van. A bástya nagyon hasznos figura, ami vízszintesen vagy függőlegesen annyi mezőt léphet, amennyit csak akar. Más szóval, ha egy figura a látómezejébe kerül, az jobb lesz, ha vigyázz! A bástya nem mozoghat átlósan, illetve nem mozoghat vízszintesen és függőlegesen ugyanabban a körben. Nagyon jól jöhet az ellenfél királyának többszöri sakkba helyezésre, blokkolása az utolsó sakk előtt, vagy hogy  megvédd a királyt a sáncolás közben. A huszár nagyon különleges figura, amit néhányan a leghatékonyabbnak tartanak. Mozgásszabadságát az garantálja, hogy két négyzetet vízszintesen vagy függőlegesen, majd egy négyzetet merőlegesen (L alakban) mozoghat a célmező felé haladva. Átugorhat más bábukat anélkül, hogy leütné őket.A többi bábu átugrása lehetővé teszi számára, hogy gyorsan mozogjon, és érdekes kombinációkat hozzon létre más sakkfigurákkal. Jól kell ismerned a játékot ahhoz, hogy igazán értékeld ezt a figurát, mert a kezdők zavarónak, esetleg haszontalannak találhatják. Végül a futó egy olyan figura, ami csak átlósan mozoghat a sakktáblán. Annyi mezőt léphet előre, amennyit csak akar, anélkül, hogy átugorná a többieket. Az a futó, ami a játékot fehér mezőn kezdi, csak fehér mezőkre léphet, a futó pedig, ami fekete mezőn van, csak fekete mezőkre. Ez a három figura sokat segíthet neked abban, hogy meghódítsd a sakktáblát.

A királynő: a sakktábla középpontja

A sakktábla legfontosabb szereplője a királynő, más néven a vezér. Tetszőleges számú mezőt képes haladni vízszintesen vagy függőlegesen, akár átlósan is! Úgy is mondhatjuk, hogy rendelkezik a bástya és a futó képességeivel. Nem telik el úgy sakkjátszma, hogy a királynő mozdulatlan maradna. Ha a játék elején rejtve marad, akkor játékstratégiád központi eleme lehet, ami nagyon hasznos lehet később, hogy az ellenfél királyát sakkban tartsd.

Mivel ilyen erős, nagyon értékes is: akár a világos, akár a sötét királynőről van szó, nagyon vigyázni kell, nehogy túl könnyen leüssék. Feláldozni nem érdemes, kivéve, ha egy stratégiának köszönhetően több ellenséges figurát is leüthetsz.

Végezetül íme még néhány lényeges információ a figurák mozgásáról:

• Minden bábu, kivéve a huszárt, egyenes vonalban mozog, vízszintesen, függőlegesen vagy átlósan,

• A sakktábla szélét nem lehet átlépni,

• A huszár kivételével egyetlen darab sem ugorhat át a másikon,

• Egy lépés nem érhet véget olyan területen, amelyet egy ugyanolyan színű bábu foglal el,

• A legtöbb mozgási lehetőséggel rendelkező bábu a királynő, a legkevesebbel pedig a gyalog.

Most már mindent tudsz a sakkfigurák mozgásáról és az ellenfél leütéséről. Ha többet szeretnél megtudni a sakk szabályairól, olvasd el további cikkeinket. A Superprof honlapján sakk magánórákat is találhattok!

 

>

A platform , amely összeköti a magántanárokat és a tanulni vágyókat

Első óra ingyenes

Tetszett ez a cikk? Értékeld!

5,00 (1 rating(s))
Loading...

Fanni

Szenvedélyem a nyelvtanulás és a zene, de mindig készen állok új dolgokat felfedezni. Futás, jóga, kirándulás – bármi jöhet, ami izgalmas és tágítja a látóköröm.