Miért hallgatnak a sportolók gyakran zenét edzés közben?

A zene mindennapi életünk szerves részét képezi, így a fizikai tevékenységeknek is gyakori kísérője.

2016 áprilisában a GQ férfimagazin a zene sportteljesítményre gyakorolt hatásairól közölt cikket, amelyben többek között megemlítette, hogy a profi versenyeken tilos zenét hallgatni.

Bizonyított ugyanis, hogy a zene segít javítani a teljesítményt, miközben elvonja a figyelmet az erőfeszítésről, és segít „kikapcsolni” az olyan érzéseket, mint a fáradtság, az unalom vagy a fájdalom, amelyek – lássuk be – nagyon gyakran a sportolás természetes velejárói.

Legyen szó bármilyen sportról, a zene előnyei közé tartozik a jobb teljesítmény, a stressz csökkentése és a jobb koncentráció, ezekkel pedig lényegesen könnyebb elérned a kitűzött céljaidat.

Szeretnél kicsit turbósítani a kardióedzéseiden? Vagy jó lenne többet végezni az adott súlyzós gyakorlatból?

Hidd el, a megfelelő lejátszási lista segít téged annyira felpörgetni, hogy átvészeld az edzésprogram legnehezebb részeit is! Ha személyi edzővel edzel, valószínűleg ő is egyet fog érteni ezzel! Itt egyébként tuti tippeket is olvashatsz a személyi edzéseket illetően.

A heavy metaltól a punkon és a hiphopon át a rapig és a dubstepig, elhaladva a jazz, a swing, a diszkó, a klasszikus zene vagy az elektro/techno mellett, olyan sokféle zene létezik, hogy nehéz lehet kiválasztani, mit is hallgassunk!

Akár a Spotify-t hallgatod az iPododon, miközben tolod a kilométereket az edzőtermi futópadon, akár otthon végzel gyakorlatokat a fogyás érdekében a kedvenc YouTube-csatornádat hallgatva, vagy zumba órákat veszel egy személyi edzővel - a Superprof bemutatja az ideális lejátszási listákat, hogy a végtelennek tűnő edzések alatt is lendületben maradj!

futók
A profi sportversenyeken általában tiltják a zenehallgatást, hogy minden sportoló egyenlő feltételekkel indulhasson.
A legjobb tanárok elérhetőek
Gyerünk!

Néhány tipp az edzés közbeni zenehallgatáshoz

Mielőtt konkrétan a lejátszási listákra térnénk, van néhány fontos dolog, amit érdemes sorra venni, mielőtt becsukod magad mögött a lakás ajtaját. Eléggé bosszantó érzés ugyanis, ha például az első 200 méter futás után lemerül az MP3 lejátszód, vagy a telefonod kezd el „vészjelzéseket” adni, hogy pillanatokon belül lemerül…

Úgyhogy íme néhány tipp, mielőtt elindulsz:

  • Győződj meg róla, hogy az MP3-lejátszód megfelelően van-e feltöltve! A fülhallgatót valószínűleg nem hagynád otthon, de azért arról is ejtsünk pár szót. Válassz olyat, amely nedvességálló (izzadás ellen!) és szilárdan a helyén marad - akár a füledre akasztva, akár a fejed mögé rögzítve. A kocogós fülhallgatók sok más sporthoz (például aerobik edzéshez) is jók, bár nem mindegyikhez (tornához nem javasolnánk őket).
  • Rögzítsd a lejátszót karszalaggal. Ez megfelelően fogja tartani a lejátszót, miközben egyáltalán nem okoz zavaró érzést, így nem kell a kezedben fognod vagy attól félni, hogy kiesik a zsebedből.
  • Válassz olyan zenét, amelynek ritmusa és tempója az általad gyakorolt sporthoz igazodik.
  • Mindenképpen állítsd be a megfelelő hangerőt. Hogy az milyen? Nos, először is nem teszi tönkre a dobhártyádat, másodszor pedig képes vagy mellette megfelelően érzékelni a környezetedet. Ez különösen fontos, ha például a szabadban edzel. A biztonságod érdekében fontos, hogy tisztában legyél azzal, mi történik körülötted, hogy elkerüld az esetleges sérüléseket.
  • Ne próbálj a zenével együtt mozogni! Bár a zene csodálatos motivációs eszköz, a tempó követésére való törekvés gyors mozdulatokra ösztönözhet, és sérülést okozhat, különösen, ha nem figyelsz a testtartásodra!

Akár intervall edzést, akár súlyemelést, kardióedzést, maratonra való felkészülést vagy a szebb hasizmokért való edzést végzel, a megfelelő zenei mix növeli a motivációt, és segít gördülékenyebben elérni a célokat.

Hamarosan látni fogod, hogy a megfelelő zenei mix milyen energizáló is lehet. Elterelheti a figyelmet az égő izmokról, javíthatja az állóképességedet, segíthet motiváltnak maradni és a segítségével szenvedélyesen égetheted a kalóriákat! Kíváncsi vagy hogyan mérheted könnyedén az elért eredményeket? A választ itt találod!

A zene hatásai a mentális egészségre és a teljesítőképességre

Mielőtt elrohannál az edzőterembe és nekiállnál emelgetni a vasakat, érdemes tudnod, hogy tudományos kutatások során bizonyították, hogy a zene jótékony hatással van az emberi szervezetre - befolyásolja a hormontermelést, az izmok ellazulását és az általános közérzetet.

Ha a következő edzés előtt összeállítasz egy zenei lejátszási listát, az jó módja annak, hogy további segítséget nyújts a testednek.

Folyamatosan azon gondolkodunk, hogyan feszesítsük a combunkat, fogyjunk, érjünk el lapos hasat, győzzük le a depressziót, a frusztrációt vagy a félénkséget, vagy erősítsük az önbizalmunkat. Ezek közül valamennyire hatalmas befolyással lehet a zene!

A megfelelő zenével sokkal később fog elszakadni nálad az a bizonyos cérna.

Ha már bemelegítés közben is zenét hallgatsz, az segíthet kiüríteni az elmédet, így jobban tudsz koncentrálni a testedzésre.

Mielőtt elkezdenéd tehát a Crossfit-edzést, a pilates-t, a kerékpártúrát vagy a testépítő programot, szánj egy kis időt arra, hogy összeállíts egy lejátszási listát!

Milyen zene a legjobb a különböző edzésekhez?

Hallgathatsz e sanzonokat vagy jazz dalokat sportolás közben?

Nos, miért is ne?! Ez elsőre furának és összeegyeztethetetlennek tűnhet a sporttal, de tanulmányok bizonyították, hogy minden zene jótékonyan hat a sportolókra.

De természetesen a különböző zenei stílusok különböző hatást váltanak ki:

Két amerikai tudós (Copeland és Franks) 1991-es tanulmánya szerint a kevésbé pörgős, lassabb tempójú zene csökkenti a fizikai izgalmat és lelassítja a szívverést. Ez jót tesz az állóképességi gyakorlatoknak, és gyorsítja a regenerálódási időszakot. Használj lassabb zenét a bemelegítéshez, lazításhoz, nyújtáshoz vagy a thai-box rúgások gyakorlásához.

A Nottinghami Trent Egyetem 1999-es tanulmánya szerint, a percenként több ütemet és nagyobb intenzitást tartalmazó zene elfeledteti a fáradtságot, és javítja a teljesítményt.

Futáshoz vagy kocogáshoz szuper lehet például a kedvenc filmzenédet meghallgatni!

A zene segít a pozitív gondolkodásban, úgyhogy amint reggel kikelsz az ágyból vagy munkába menet is érdemes lehet zenét hallgatni!

Íme néhány tipp a legjobb zenék kiválasztásához edzéshez, hogy motivált maradj:

  • Ha nagy intenzitású edzést végez, válassz gyorsabb ütemeket - hard rock, rock, pop, elektronikus zene.
  • Kerékpározáshoz, ugrókötelezéshez, pilateshez - hallgass egyenletesebb, líraibb, jó ritmusú zenét (klasszikus, flamenco vagy jazz).
  • Jógához, nyújtáshoz vagy meditációhoz válassz lassú, éteri instrumentális zenét

Honnan szerezd be ezeket a zenéket? 

Nem kell zenét vásárolni vagy letölteni ahhoz, hogy edzés közben legyen mit hallgatnod.

Ma már számtalan lehetőség nyílik arra, hogy ingyenesen hallgassunk zenét, különböző alkalmazásokkal, mint pl:

Digitális rádió

Soundcloud

Spotify

Groovemp3

YouTube

Mielőtt elkezdenél edzeni, a SoundsGood segítségével összeállíthatod a saját futózenei lejátszási listádat, amely minden platformon lejátszható lesz.

Ha pedig nem emlékszel arra a tökéletes remixre, amit egy barátodnál hallottál, a Shazam alkalmazás bármilyen platformról lejátszott zenét felismer, és meg tudja mondani a címét.

A legjobb tanárok elérhetőek
Gyerünk!

Hiphop lejátszási listák ritmikus gyakorlatokhoz, izomépítéshez és fitneszhez

A kemény fizikai edzések során a legtöbbet kell kihoznod magadból. Akár zumba órán táncolsz, akár otthoni fitneszórákat veszel egy online személyi edzővel, a zene segít, hogy végig csináld az utolsó feladatot is, felpörget, amikor elfáradsz, és átlendít a fájdalmon.

A zene lehetővé teszi a sportolók számára, hogy olyan buborékot hozzanak létre, amelyben teljes mértékben az erőfeszítésükre koncentrálhatnak, és minden energiájukat precíz mozdulatokba irányíthatják.

Ami a koncentráció és a motiváció fenntartását illeti, néha még a személyi edzőt is helyettesítheti...

A zene igazi energizáló: egy számodra tökéletes dal hallgatása segít leküzdeni a fájdalmat és keményebben dolgozni.

lábazás
Még a súlyzós edzéseknél is jól jön egy motiváló és ritmusos lejátszási lista.

De milyen zene az, ami segít felpörgetni a pulzusodat és a lábadat egyaránt?

A hiphop dalok!

A rap vagy a hiphop lehet a megfelelő műfaj, mert jó ritmusuk és tempójuk van. Ahelyett, hogy a légzésedre vagy a feszülő izmaidra koncentrálnál, inkább a zenére fogsz figyelni.

Hogy segítsünk neked, íme egy hiphop lista inspiráló zenékkel, amelyek motiválnak, és garantáltan rávesznek, hogy felvedd a fordulatszámot!

A Superprof által összeállított lista fitneszhez és súlyemeléshez a keményebb edzésért:

  • 50 Cent, "I'll Whip Ya Head Boy"
  • Beyoncé, "Partition"
  • Kanye West, "Stronger"
  • Jay-Z, Kanye West, Nicki Minaj, Rick Ross és Bon Iver, "Monster"
  • Mark Ronson feat Bruno Mars, "Uptown Funk"
  • Method Man & Redman, "Da Rockwilder"
  • Snoop Dogg, "What's my name"
  • Eminem, "Bezerk" vagy "Till I Collapse"
  • The Fugees, "Ready or not"
  • Jay-Z "Big Pimpin'"

Ritmikus zene kardióhoz és futáshoz

Míg a súlyzós edzés és a fitnesz általában rövid ideig tartó intenzív erőfeszítést igényel, addig a futás és a kardió edzés sok kitartást és hosszú távú fizikai erőfeszítést.

A zenehallgatás futás közben módosítja a teljesítményünket?

Igen, de ez a zenétől függ.

futás
Ügyelj arra, hogy a futózene ne legyen túl hangos - hallani kell a bicikliseket és az érkező autókat is!

Egy brit tanulmány, amelyben 24 jelöltet kértek meg arra, hogy kimerülésig fussanak, érdekes eredményeket mutatott:

Azok, akik gyors, ritmusos zenét hallgattak a gyakorlat közben, jobb fizikai és szívműködési eredményeket értek el. Ők tovább tudtak futni, mint a többiek anélkül, hogy fáradtságot vagy fájdalmat éreztek volna.

A magyarázat egyszerű. A zene, amit élvezel, stimulálja az agyat, amely több szerotonint és dopamint termel, ami szükséges a fizikai erőfeszítéshez, és egyben örömérzetet is kelt.

A szervezet több endorfint is termel, ami azt jelenti, hogy jobban érzed magad mozgás után.

A zenét hallgató futó nem csak az állóképességében tapasztal javulást, hanem

  • az elérhető sebességben
  • a koordinációban
  • a hajlandóságban az extra táv megtételére
  • a futás ritmusában
  • a motivációban.

És most jöjjön a top 10-es listánk futáshoz:

  • Parov Stelar: "Clap your hands", "Booty Swing"
  • Caravan Palace: "Sucy", "Lone Digger"
  • Chinese Man: "I’ve got that tune"
  • Roudoudou: "Peace and tranquillity to earth"
  • Ratatat: "Loud Pipes"
  • Metronomy: "The Look"
  • Kungs: "Don't you know"
  • Fatboy Slim: "Praise You"
  • Daft Punk: "Get Lucky"
  • Tourist: "Run"

Ha persze a rockot kedveled, gondolj Janis Joplinra, a Led Zeppelinre és a Rolling Stonesra. Ha inkább pop rajongó vagy, hallgasd Beyoncé, a női futók által legtöbbet hallgatott előadó dalait!

Nyugtató zene jógához és meditációhoz

A jóga előnyeit nem kell részletezni. Egyre többen - még a profi sportolók is! - a fő sportjuk mellett jógáznak, hogy:

  • fogyni tudjanak
  • visszanyerjék a formájukat
  • formálják az alakjukat
  • képesek legyenek összpontosítani

Akár egyedül, akár személyi edzővel jógázol, a zene gyakran alapvető eleme ezeknek az alkalmaknak.

Széles körben elismert tény, hogy a zen hangszeres zene lejátszása a jógaórák alatt jótékony hatással van az elmére és a testre.

A személyi edzők ezért javasolnak hangszeres zenét jóga vagy nyújtás közben, mert:

  • megnyugtatja a résztvevőket
  • segít kezelni a stresszt
  • javítja a koncentrációt
  • segít a mozdulatokat rendezésében

A zene hangjai és rezgései inspirálják a résztvevőket, és harmonizálják a mozdulatokat. Akár a nyújtó gyakorlatok során is hallgathatsz hasonló stílusú zenéket!

De mivel nem vagyunk egyformák, így lehet, hogy neked vagy a személyi edződnek egy kicsit más stílus jut eszébe, ha jógáról van szó. Természetesen, ezzel sincsen semmi baj.

Loreena McKennitt vagy Enya például egészen más hangulatot kölcsönözhet a meditációs üléseknek, és egy újfajta mentális utazásra repíthetnek magukkal.

Íme egy lejátszási lista a meditatívabb hangulathoz:

  • Pink Floyd: "Shine on your crazy diamonds", "Breathe"
  • Django Reinhardt: "Minor Swing", "Daphné", "Nuages", "Tears"
  • Charlie Parker: "Take Five"
  • Yann Tiersen: "Comptine d'un Autre été ", "Summer 78", "Le Moulin"
  • Paco de Lucia: „Entre dos aguas", "Rio ancho"
  • Emir Kusturica: "Ederlezi"
  • Buena Vista Social Club (et Compay Segundo): "Chan chan", "El cuarto de tula", "De camino a la vereda", "Dos Gardenias", "Veinte anos", "Orgullecida"
  • Cesaria Evora: "Besame mucho"
  • Louis Armstrong és Ella Fitzgerald: "Can't anyone explain"
  • Richard Galliano: "Chat Pître", "Laurita", "Libertango"

Lehet-e edzeni zene nélkül?

Ebben a cikkben végig magasztaltuk a zenehallgatás előnyeit testmozgás közben. Legyen szó edzőkről, profi sportolókról, sportorvosokról vagy tudósokról, mindenki egyetért az edzés közbeni zenehallgatás előnyeivel kapcsolatban, hiszen:

  • kikapcsolja számodra a világ többi részét, így összpontosíthatod az energiáidat
  • megerősítheti mentális állapotodat, és segít figyelmen kívül hagyni a fájdalmat és a fáradtságot
  • segít motiváltnak maradni és megőrizni a „harci kedvedet”
  • segít megfeledkezni a környezetedben lévőkről (a félénkek számára kifejezetten jó szorongásoldó)
  • harmonizálja a mozgást
  • és ezeken kívül még sok-sok más pozitív hatása is van.
zenés tánc
Az aerobik órákat hagyományosan zenére tartják, ezért is olyan élvezetesek.

Ezek az előnyök lehetővé teszik a sportolók számára, hogy javítsák teljesítményüket és gyorsabban fejlesszék fizikai képességeiket.

Persze, nem vagyunk egyformák, az ízlésünk sem az, így lehet, hogy számodra teljesen másfajta zenék lesznek hatásosak, mint mások számára. Viszont edzés közben kerülj minden olyan zenét, amely fájdalmas vagy szomorú emlékeket idéz! Ettől csak megbicsaklik a ritmusod és elveszítheted a koncentrációt.

Íme egy egyszerű teszt, amit te magad is elvégezhetsz:

  1. nap: fuss le egy előre meghatározott távot, vagy végezz el egy sor előre meghatározott gyakorlatot zene nélkül, és mérd az időt!
  2. nap: fusd le ugyanezt a távot, vagy végezd el ugyanazokat a gyakorlatokat zenével, és hasonlítsd össze a két eredményt!

Kitalálod melyik napon leszel eredményesebb?

A végső lejátszási lista tőlünk neked

Persze, mindenkinek megvannak a kedvenc zenéi, de mi is összeállítottunk egy listát a 80-as évek kedvelt rockdallamaival és klasszikus motivációs dalokkal:

  • "Eye of the Tiger" a Rocky II filmzenéjéből
  • "Final Countdown" a Europe-tól
  • "No Pain No Gain" a Scorpions-tól
  • "Everybody Dance Now" a C+C Music Factory-tól
  • "Welcome to the Jungle" a Guns n' Roses-tól
  • "We Will Rock You" a Queen-től
  • "Wild Women Do" Natalie Cole-tól "Wild Women Do
  • "Hooked on a feeling" - Blue Swede
  • "Rebel Yell" Billy Idol-tól "Rebel Yell" Billy Idol
  • "Beverly Hills Cop Theme" a Beverly Hills Cop Soundtrackből

Most már nincs más hátra, mint előre!

>

A platform , amely összeköti a magántanárokat és a tanulni vágyókat

Első óra ingyenes

Tetszett ez a cikk? Értékeld!

5,00 (1 rating(s))
Loading...

Réka