Az internet tele van olyan fórumokkal, ahol 15-16 éves tinédzserek kérdezgetik, hogy túl korai-e testépítésbe vágniuk. A válaszokban persze két tábor csap össze: azok, akik ellene vannak, és azok, akik kardoskodnak, hogy a testépítés minden korosztály számára nyitott. Akik teljesen ellene vannak, azt mondják, hogy ezt a tevékenységet csak 20 éves kortól lehet elkezdeni, amikor a fiatal szervezet fejlődése teljesen végbement. Mi, a Superprofnál is inkább óvatosságra intünk, és azt tanácsoljuk a fiatal sportolóknak, hogy olyan edzőt fogadjanak, aki meghallgatja, és támogatja őket céljaik elérésében.

Ebben a korban a serdülők legtöbbször a következőkre vágynak:

  • súlyvesztés,
  • izomtömegük növelése,
  • felkészülni egy sportversenyre

Annak érdekében, hogy ne sérülj meg, bizonyos óvintézkedéseket meg kell tenned.

Gyere és fedezd fel ebben a cikkben, milyen előnyei vannak annak, ha fiatalon személyi edzőt fogadsz a sportoláshoz!

A legjobb tanárok elérhetőek
Gyerünk!

 A sportot nem lehet elég korán kezdeni

Giuliano alig 9 éves, és máris egy rekord fűződik a nevéhez: a világ legizmosabb gyerekének választották. Ez a gyermek a szabadidejét súlyzósással tölti, reggel vagy iskola után. Élsportolóhoz méltó életritmust követ, legyen szó az étrendjéről vagy az intenzív edzésről, Giuliano, a sport megszállottja.Édesapja, aki szintén testépítés rajongó, már 7 éves korától sportolásra ösztönözte gyermekét. Ezután létrehozott egy Youtube csatornát, ahol időnként videókat tesz közzé gyermekéről, hatalmas bicepszéről és hasizmáról. Lehet, hogy mosolyogsz a dolgon, de a történet majdnem tragédiába torkollott. A két testvér, akik öt éves koruk óta foglalkoznak testépítéssel, a román sajtó címlapjaira került. Apjuk azt akarta, hogy testépítő sztárok legyenek, és ezzel pénzt keressenek. Ám valaki riasztotta a gyermek védelmiseket, és egy évvel ezelőtt majdnem megvonták a felügyeleti jogot a szülőktől. Tehát vegyünk komolyan a testépítést, főleg ha gyerekekről van szó, mert az rendellenes fejlődést válthat ki a gyermek testében, ami kihathat a növekedésére és a pszichés fejlődésére is. Szeretnéd megtudni, mikor a legjobb edzeni?

Azon gondolkodsz, hogy felveszel egy edzőt, hogy segítsen a versenyekre való felkészüléshez: de vajon jót tesz-e ilyen fiatalon ennyi nyomás?

kislány mászás
A biztonság mindennél fontosabb.

A verseny nem életkor kérdése. 5, 20 vagy 35 évesen egy versenyző ugyanolyan kemény önmagával szemben, és csak egy dolgot akar: nyerni és meghaladni saját magát. Gyerekek számára jó módszer lehet egy sportedző felvétele, hogy segítsen a verseny felkészülésben.

A személyi edző a segítségedre siet abban, hogy:

• javítsd a fizikai felkészültségedet,

• növeld az edzettséged,

• megtaláld az edzéshez legjobb napszakot,

• javítsd az állókészséged...

Azt se felejtsük, hogy sok szülő maga edzi a gyermekét. A szülők azonban nem profik, és néha az edzések során a végletekig feszítik a gyermekeiket. Egy 2008-as tanulmány a következő tényre hívta fel a figyelmet: minél pozitívabban viszonyul a szülő a gyerekéhez, ha támogatja és bátorítja őket, és segíti őket abban, hogy örömet okozzon nekik a sport, a gyerek annál jobban teljesít a versenyeken. Ennek az ellenkezője is igaz. Kifejezetten káros tud lenni, amikor a szülő a saját sport ambícióit próbálja a gyerekén keresztül kiélni. A jó edző motiválja a gyermeket, így gyorsabb fejlődésre ösztönzi, miközben hallgat rá.

De emellett rengeteg mást is ad:

• Megbeszélés és kommunikáció: a jó edző tudni akarja, hogy érzi magát a diákja a verseny előtt

• eszmecsere: a személyi edző tudni akarja, jó mentális állapotban van-e a diák,

• megfigyelés: a sportedző tanulmányozza a gyermek viselkedését, hogy felismerje az esetleges problémákat,

• tanácsadás: az online vagy otthoni edző segíthet gyermekednek a sport- és/vagy táplálkozás területén

sportedzés
A jó edző motviál és jó tanáccsal lát el.

Légy óvatos a testépítéssel

A testépítés egyre több tinédzsert vonz. Viszont, ha korán kezded a testépítést, óvatosnak kell lenned. A sérülések elkerülésére nagyon jó megoldás lehet egy személyi edző alkalmazása. Egy 2009-es tanulmány szerint: „bizonyos visszamenőleges jelentések szerint a serdülőkori metafizeális törések nagy része az alábbiak miatt következik be:

1. Rossz emelési technikák

2. Túl nehéz súlyok használata

3. Felnőtt felügyelet hiánya.

Íme néhány dolog, amit figyelembe kell venned, ha fiatalon szeretnél sportolni: Az edződ bizonyára azt tanácsolja majd, hogy kerüld a nehéz súlyok emelését és a túlzottan intenzív edzést. Nem szabad túl nagy nyomást gyakorolni a még változásban lévő testre. Hiszen 15-16 évesen a szervezet nagy átalakuláson megy keresztül, ezért nem szabad még jobban erőltetni. Ha továbbra is ragaszkodsz a jelentősebb súlyok emeléséhez, személyi edződ segíthet abban, hogy ne erőltesd túl magad.

Figyelj oda! A következő gyakorlatok kifejezetten károsak lehetnek a serdülők számára, akiknek gyenge pontja a gerinc, a szalagok vagy a porcok:

• a guggolás,

• ülő fekvenyomás rúddal

• súlyemelés

Ráadásul a testedzést nem ajánlott 15 éves kor előtt kezdeni, különösen fiatal lányoknak. Ezelőtt koncentrálj inkább a fitnesz tevékenységekre és a kardió edzésekre. Ha nem ismersz elég gyakorlatot, kérj segítséget, és kövesd egy tapasztalt edző tanácsát, aki megmondja, mit tegyél. 

A legjobb tanárok elérhetőek
Gyerünk!

Vigyázz az étrend-kiegészítőkkel!

Sok fiatalt megkísértenek a táplálék kiegészítők, amik a gyorsabb fejlődés ígéretével kecsegtetnek. Nagy hiba! Nem csak hogy nem segítenek, de ezek a kiegészítők egyenesen veszélyesek is lehetnek az egészségedre. Egyetlen valamire való sportedző sem fogadhatja el, hogy tanítványa úgynevezett sport „gyógyszereket” fogyaszt a gyorsabb fejlődés érdekében. Tedd inkább változatosabbá az étrendedet. Például egyél tojást reggelire az örökös gabonapehely helyett. De az edződ semmilyen körülmények között nem tanácsolhatja azt, hogy szedj étrend-kiegészítőket.

Nyújtás, gyerekeknek is

„A gyerekek rugalmasak, minek nyújtani! Ez is egy a sok káros sztereotípia közül. Bár a mozdulataikat nem korlátozza a porckopás, a csontjaik viszont növésben vannak, az izmok pedig egyszerűen követik őket! A nyújtógyakorlatokat is abban a korban kell megtanulnunk, amikor a leghatékonyabban sajátítjuk el a különböző gesztusokat és a jó szokásokat! Bár az erősítő edzések nem rövidítik meg az izmokat, néhány nyújtó gyakorlat az erősítő edzés során is jól jöhet.

A legkisebbeknek nyilván még nincsen szüksége ilyen praktikákra, de tudtad, hogy az irodában is lehet sportolniBérelj személyi edzőt csapatsportokhoz A futás, a kerékpározás, az úszás és az edzés mind egyszerű és természetes módja az izomépítésnek. A gyerekek számára is biztonságosabb és szórakoztatóbb tevékenységek, mint a célzott testépítés.

Barátokkal kosárlabdázni, ugrálni a medencében, móka és edzés egyszerre. Ahogy a felnőttek különböző tevékenységeket végeznek az izomépítés érdekében, a gyerekek is észrevétlen erősödnek játék közben. Néhány csapatsport azonban több órás edzést igényel. Ha a gyermekek tagjai egy sportklubnak, vagy versenyeken vesznek részt, akkor egy edző felvételével segíthetsz nekik a jobb teljesítmény elérésében.

Figyelj oda azonban arra, hogy ne gyakorolj nyomást a gyerekekre! Egy személyi edző alkalmazása nagyon jó módszer lehet a gyermeked csoportos sportóráinak kiegészítésére. De nem kell 20 órás magánóra maratonokra gondolni. Heti egy vagy akár két óra is bőven elég, mert nem szabad elfelejtened, hogy a fiatal sportolónak a csoportos sportóráján is teljesítenie kell.

edző
A csapatsportok segítenek megtanulni a fegyelmet és a csapatmunkát.

Hogyan tervezzük meg a sportórákat a legkisebbeknek számára?

A legtöbb edzőterem 16 éves kor előtt megtagadja a regisztrációt, és a kiskorúaknak a szokásos orvosi igazoláson felül szülői engedély szükséges. Addig is miért ne edzenél otthon, az életkorodnak megfelelő gyakorlatokkal? A fekvőtámasz például remek gyakorlat.

Az elején lassan kell kezdened, hogy:

• ne sérülj meg

• ne veszd el a motivációd

Tehát kezdd minden este fekvőtámasszal!

Ha nem tudod, hogyan kell fekvőtámaszt csinálni, mindjárt elmagyarázzuk! Tedd a kezeidet vállszélességben a talajra, a hasad legyen párhuzamos a talajjal. Ha könnyíteni szeretnél, a térdedet leheted a talajra. Aztán hajlítsd be a karod, amíg a mellkasod nem érinti a padló Figyelmeztetés: a karod dolgozik, nem más testrészed! Eddz heti 3-5 alkalommal, minden nap egy óra gyakorlattal. Ne feledd, hogy a tested még növésben van, ezért rosszul reagálhat a túl intenzív edzéstempóra.

Ne gondold, hogy jobb eredményeket érhetsz el azzal, hogy túlhajtod a testedet. Épp ellenkezőleg, csak ártasz magadnak, és tönkreteszed az erőfeszítéseidet. Eddz minden második nap, így az izmaidnak van lehetősége megpihenni. És ha már mindent megbeszéltünk a fiatal sportolókról, mi a helyzet az idősebbek sportgyakorlatával?

 

>

A platform , amely összeköti a magántanárokat és a tanulni vágyókat

Első óra ingyenes

Tetszett ez a cikk? Értékeld!

5,00 (1 rating(s))
Loading...

Fanni

Szenvedélyem a nyelvtanulás és a zene, de mindig készen állok új dolgokat felfedezni. Futás, jóga, kirándulás – bármi jöhet, ami izgalmas és tágítja a látóköröm.